torsdag 19 maj 2011

"VFU aktiviteter"

Jag har nu varit på alla fem strödagar på min VFU-plats. Den avdelning jag var på i förskolan hade barn som var i  åldrarna 3-5 år. Två av dagarna har jag gjort musikaktiviteter med barnen och de resterade tre dagarna har jag "bara varit vanlig pedagog" ( alltså inte haft några speciellt styrda musikaktiviteter).

Den första musikaktiviteten som jag gjorde med barnen var att de skulle lyssna på musik och tänka efter vad de egentligen hörde. Vad är det som händer i musiken? Vad tänker ni på när ni hör dessa ljud? Vad är det för ljud? Vad berättar musiken? Och medan de lyssnade på låten skulle de rita sina tankar efter dessa frågor samt berätta va de har kommit fram till. I den reviderade läroplanen för förskolan (2010) står det att, barnen ska utveckla sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv (s.12) Det tycker jag man övar när man gör en sådan aktivitet.

Jag valde Jean Michel Jarre "Oxygen part 1" från youtube. Första gången jag fick höra denna musik var under en av Maries föreläsningar av musikanalys. Där fick vi lyssna på olika musiksnuttar och sedan skriva ner vad vi tänkte på när vi lyssnade.




Jag valde ut fem barn i olika ådrar och vi satte oss i ett rum som hade dator, där jag redan hade lagt ut papper och färgpennor. Innan jag satte på musiken berättade jag att de skulle få lyssna på en låt och samtidigt rita vad de hörde. När låten började ställde jag de frågor som jag skrev i början. Nästan med en gång var det någon som sa rakt ut : Det låter ju som STAR WARS  och rymdvarelser! Då tyckte alla de andra barnen det också och resultatet blev att alla målade just Star Wars och rymdvarelser.

Jag tyckte det var lite synd att de andra barnen inte fick tid att tänka, så nästa gång jag gjorde aktiviteten tog jag fem nya barn men de fick komma in en och en och lyssna på låten. Oj vilken skillnad det blev. Nu var det inte tal om rymden, utan det var spöken i spökhus, tjuvar och troll som åkte rutschkana. Det var verkligen en skillnad. Som i den reviderade läroplanen för förskolan(s. 12, 2010) säger: barnen ska i olika uttrycksformer kunna förmedla sina tankar och erfarenheter.



Min andra aktivitet med barnen var att ha sångstund medan jag spelade gitarr. Det var precis efter lunch, och det var kanske inte den ultimata tidpunkten att sjunga på när alla är lite trötta. Men barnen tyckte det var jättekul eftersom ingen av de andra pedagogerna spelar något instrument. Tyvärr kan jag ju bara än två låtar på gitarr utantill och det var Lille katt och Idas sommarvisa (på plockkomp). Det gick fantastiskt bra! fast de var väldigt mycket snabbare än mig på att sjunga. Efter de låtarna fick de bestämma låtar själva och spela  själva på gitarrerna(fanns två stycken) Och det lät super. Det tyckte dom var oerhört roligt. Att spela själv på instrument var något de aldrig hade testat förut. konstigt tänkte jag, för jag visste ju att det fanns massor av instrument i ett förråd. Jag gick och hämtade några maracckas och gav till två av barnen. Sen satt jag med min gitarr ett barn med sin gitarr och två andra med maracckas och spelade Lille katt! Vi lät nästan som ett rockband, som ett av barnen sa.

Jag satt ensam i ett rum med barnen och det var ingen annan pedagog närvarande tyvärr, som kunde filma eller ta kort. Mycket synd. men här får ni se mig spela gitarr i skolan iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar