torsdag 19 maj 2011

MUSIKPROJEKT

De stora musikprojektet är att: 
Verkställa en egen musikalisk idé med hjälp av röst, instrument, kropp och digitala verktyg.
Planera och använda musik/rytmik/rörelse som pedagogiska verktyg
 med utgångspunkt i styrdokument och didaktisk forskning argumentera för
didaktiska val gällande undervisning i för kursen relevanta områden.

Vi valde att göra ett gemensamt musikprojekt i klassen. I början så hade vi en  brainstorming där alla fick komma med ideer och förslag på vad vi skulle göra. Vi visste att vi ville göra en musikteater om en grön drake utifrån våra egna låtar som vi hade spelat in i studion. Därför delade vi in oss i olika huvudgrupper som skulle stå för olika saker till musikteatern. Grupperna var: manus/skådespelare, ljud(liveband), rekvisita och ljus. Alla fick välja grupp utifrån sitt intresse. Så jag valde rekvisitagruppen.

.

Första dagen i rekvisitagruppen började vi med att skriva upp på tavlan, all en rekvisita som manusgruppen ville att vi skulle göra. Den listan kom att ändra sig några gånger innan alla var nöjda:)


Jag och Amanda satte igång och började på bakgrundskulissen som skulle vara en skog.


Vi började med att skissa upp skogen med blyertspennor och sedan färglägga!





Att färglägga tog tid, så alla som ville tog en pensel och började måla!




Vi i rekvisitagruppen  hade också som uppgift att göra inbjudeslappen som skulle iväg till de förskolor som skulle komma och titta på teatern. Amanda målade en jättefin drake som skulle föreställa vår huvudperson, draken Drako. Vi andra i skrev tillsammans vad som skulle stå i inbjudan. Så här fint blev det.

 

Nu när rekvisitan, manus och livebandet var klart, var det bara att börja öva, öva öva och ÖVA!
De första tillfällena när vi repeterade fick vi feedback av Cicci. Det var behövligt, för att det är svårt att se vad som behövs ändras när man själv är med i teatern. Revisitagruppen fungerade också som en kör i teatern, vi sjöng de sånger som vi hade spelat in i studion med Tobias. Sångerna var som en slags berättarröst i teatern. Här kommer en bild på kören: 
Vi planerade in fyra stycken föreställningar. Tre för förskolebarn och en för studenter och lärare på högskolan. Alla föreställningarna gick kanoners! 

FORTSÄTTNING FÖLJER..HÅLL UT! :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar